Dlaczego taki temat?
Świat
– dziś tak bardzo kosmopolityczny, nie zwraca już uwagi na podstawowe aspekty
przynależności każdego człowieka do osobnej kultury. Niniejsza innowacja
pedagogiczna posłuży kształtowaniu postawy przywiązania do kraju, wprowadzeniu
dziecka w świat nie tylko wartości uniwersalnych, ale naszych - polskich.
Wychowanie patriotyczne i
obywatelskie zawsze pełniło bardzo ważną rolę w polskim szkolnictwie. Założeniem
tego projektu jest ukształtowanie w uczniach postawy przywiązania do ziemi
ojczystej oraz kultury narodowej. W natłoku informacji będą potrafili
identyfikować się jako Polak i Polka oraz będą z tego dumni. Kształtowanie
postaw patriotycznych służy identyfikacji narodowej, co nie przeczy idei
szacunku do wszystkich innych kultur. Przygotowujemy przecież dzieci do życia w
naszym społeczeństwie.
Patriotyzm wyraża się w przywiązaniu
nie tylko do swej Ojczyzny, ale i ziemi rodzinnej, obyczajów, kultury
narodowej, a także w szacunku dla ludzi, którzy ją tworzyli. Kształtowanie tych
postawy należałoby wobec tego rozpocząć od najbliższego, dobrze znanego uczniowi
otoczenia, czyli rodziny, dzielnicy i miasta. Problematykę patriotyczną
przybliżają dziecku pewne wizualne symbole i znaki. Do symboliki narodowej
zaliczamy: godło, barwy państwowe, herby miast, sztandary. Symbole miasta
również są ważne, a tak często o nich zapominamy. Realizując innowację, należy
zwrócić uwagę na szacunek względem tych symboli.
Wychowanie patriotyczne należy
łączyć z treściami z innych dziedzin życia mając na uwadze harmonijny rozwój
różnych sfer osobowości dziecka. Innowacja jest zatem zgodna z aktualną
podstawą programową. Zakłada uatrakcyjnienie programu szkoły, wykorzystanie
twórczego potencjału uczniów, rozwój postaw patriotycznych związanych z
tożsamością kultury narodowej, umożliwia kreatywne uczestnictwo w wydarzeniach
kulturowych i politycznych, co kształtuje więzi z krajem ojczystym.
Komentarze
Prześlij komentarz