Dlaczego taki temat?

 

            Świat – dziś tak bardzo kosmopolityczny, nie zwraca już uwagi na podstawowe aspekty przynależności każdego człowieka do osobnej kultury. Niniejsza innowacja pedagogiczna posłuży kształtowaniu postawy przywiązania do kraju, wprowadzeniu dziecka w świat nie tylko wartości uniwersalnych, ale naszych - polskich.

            Wychowanie patriotyczne i obywatelskie zawsze pełniło bardzo ważną rolę w polskim szkolnictwie. Założeniem tego projektu jest ukształtowanie w uczniach postawy przywiązania do ziemi ojczystej oraz kultury narodowej. W natłoku informacji będą potrafili identyfikować się jako Polak i Polka oraz będą z tego dumni. Kształtowanie postaw patriotycznych służy identyfikacji narodowej, co nie przeczy idei szacunku do wszystkich innych kultur. Przygotowujemy przecież dzieci do życia w naszym społeczeństwie.

            Patriotyzm wyraża się w przywiązaniu nie tylko do swej Ojczyzny, ale i ziemi rodzinnej, obyczajów, kultury narodowej, a także w szacunku dla ludzi, którzy ją tworzyli. Kształtowanie tych postawy należałoby wobec tego rozpocząć od najbliższego, dobrze znanego uczniowi otoczenia, czyli rodziny, dzielnicy i miasta. Problematykę patriotyczną przybliżają dziecku pewne wizualne symbole i znaki. Do symboliki narodowej zaliczamy: godło, barwy państwowe, herby miast, sztandary. Symbole miasta również są ważne, a tak często o nich zapominamy. Realizując innowację, należy zwrócić uwagę na szacunek względem tych symboli.

            Wychowanie patriotyczne należy łączyć z treściami z innych dziedzin życia mając na uwadze harmonijny rozwój różnych sfer osobowości dziecka. Innowacja jest zatem zgodna z aktualną podstawą programową. Zakłada uatrakcyjnienie programu szkoły, wykorzystanie twórczego potencjału uczniów, rozwój postaw patriotycznych związanych z tożsamością kultury narodowej, umożliwia kreatywne uczestnictwo w wydarzeniach kulturowych i politycznych, co kształtuje więzi z krajem ojczystym.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Plan przebiegu innowacji